روزی پر ماجرا برای طبس-یزد وطبس برادرند پیرو خط رهبرند


روز یکشنبه روزی پر ماجرا برای طبس بود زیرا لایحه افزایش 20 نماینده به نمایندگان مجلس که در آن حوزه انتخابیه فردوس و طبس به دو حوزه :

الف : فردوس و سرایان ب: :طبس و بشرویه

و هر کدام یک نماینده تقسیم شده است ، در دستور کمیسیون شوراها بود وهمین موضوع باعث لشکر کشی از 3 جبهه به سمت مجلس شده بود و جالب اینکه در هر جبهه ای یکی از نمایندگان این حوزه انتخابیه حضور داشتند .

جبهه اول ابقاء در یزد

جبهه اول از ناحیه طرفداران ابقاء طبس در استان یزد بود که در بین خود آقای شکیبی نماینده دوره ششم مجلس را داشتند و با شعار :

یزد و طبس برادرند پیرو خط رهبرند

پلاکارد به دست ، کنار دربهای ورودی مجلس اجتماع کرده بودند ، این گروه طرفدار وضعیت فعلی و باقی ماندن شهرستان طبس در استان یزد بودند.

جبهه دوم الحاق به خراسان رضوی

گروهی از اهالی که برخی از بزرگان طبس و یکی از نمایندگان این حوزه در مجلس در میان آنان بودن وتا جلسه کمیسیون هم پیشروی کرده بودند خواستار انتزاع طبس از استان یزد والحاق آن به استان خراسان رضوی بودند.

جبهه سوم الحاق به خراسان جنوبی

این جبهه هم یک نماینده مجلس در میان خود داشت وطرفدارانی هم داشت که معتقد بودند منافع شهرستان طبس در انتزاع از استان یزد والحاق به خراسان جنوبی است.

اشتباه بزرگ همگان

نکته قابل تاسف این است همه آقایان محترم ، در اشتباه محض بودند و کسانی که آنان را از راه دور به مجلس کشانده بودند از احساسات آنان سوء استفاده کرده بودند زیرا در مجلس فقط بحث افزایش نمایندگان مطرح است و الحاق و انتزاع از اختیارات دولت است که در این زمینه دولت مصوبه لازم را داشته و طبق اطلاع ، طبس را به خراسان جنوبی الحاق کرده است.

با این توضیح روشن شد که آنچه فعلا در کمیسیون شوراها مطرح است صرفا تفکیک حوزه انتخابیه فردوس و طبس است واینکه به چه استانی ملحق باشد موضوع جداگانه ای است که از اختیارات دولت است ودر لایحه تقدیمی دولت و در کمیسیون شوراها ودر صحن بحثی از آن نیست.

فضای عمومی کمیسیون

برخلاف بحث الحاق و انتزاع که قطع نظر از اینکه در مجلس مطرح نیست ، مخالفین و موافقین جدی دارد به نظر میرسد موضوع تفکیک حوزه انتخابیه فعلی فردوس و طبس به دو حوزه:

الف : فردوس و سرایان ب: :طبس و بشرویه

مورد اتفاق همگان است وموضوعی کاملا منطقی است و این دو حوزه انتخابیه جزء هر استانی که باشند تفکیک آنها به دلائل زیربه نفع هر دو حوزه و به نفع خراسان جنوبی است :

1- سهولت مراجعه مردم و مسؤلین

در شرائط فعلی به جهت وسعت این حوزه انتخابیه امکان دسترسی مردم و مسؤلین چهار شهرستان فعلی به نماینده مجلس با مشکلاتی همراه است که در صورت تفکیک این مشکلات کاهش خواهد یافت گرچه حوزه انتخابیه کوچکی خواهد شد.

2- کاهش اختلافات بین شهرستانها

وقتی چند شهرستان با هم یک نماینده داشته باشند چون هر شهرستانی میخواهد نماینده از آن شهرستان باشد قبل از انتخابات نزاع بین نامزدهای انتخابات و بین مردم شهرستانها شروع میشود و در دوران نمایندگی نیز ادامه می یابد زیرا ممکن است نماینده متهم شود که بیشتر برای شهرستانی که اهل آنجاست تلاش کرده که در این صورت، اختلافات تشدید خواهد یافت.

3- پنج نفری شدن تعداد نمایندگان خراسان جنوبی

در شرائط فعلی گرچه مجمع نمایندگان جلسه ای ندارد که نیاز به رای گیری باشد ولی اگر این موقعیت پیش آید تحصیل اکثریت در جمع 4 نفری به جهت زوج بودن عدد نمایندگان مشکلاتی دارد که در صورت تفکیک حوزه انتخابیه یاد شده و افزایش یک نماینده به استان عدد نمایندگان به 5 نفر افزایش یافته و عدد فرد میشود و تصمیم گیری در موارد اختلافی به راحتی انجام میشود.

4- افزایش امکان انتخاب اصلح

وقتی چند شهرستان یک نماینده دارند مردم هر شهرستان بجای انتخاب اصلح به دنبال انتخاب همشهری میگردند وبسا ممکن است مردم یک شهرستان که جمعیت بیشتری دارند بر اساس انتخاب همشهری فردی را انتخاب کنند که بهتر از او در بین نامزدهائی که اهل سایر شهرستانها هستند، وجود داشته باشد.

گرچه این نقیصه با تفکیک حوزه انتخابیه فعلی به دو حوزه ، به کلی برطرف نمیشود ولی مقداری بهتر میشود و امکان انتخاب نماینده اصلح بیشتر میشود ودر هر حال منجر به بهبود اوضاع میشود.

سخن آخر و نتیجه

نتیجه سخن اینکه افرادی که در حال حاضر مردم را راهی مجلس کرده اند آدرس عوضی داده اند زیرا بحث الحاق و انتزاع در کار نیست تا حضور مردم لازم و مؤثر باشد و در بحث تفکیک حوزه انتخابیه و افزایش نمایندگان هم هیچ بنی بشری مخالف نیست تا حضور مردم برای موافق کردن مخالف مفید باشد و آنچه در لایحه دولت آمده در فضای مجلس نیز تصویب خواهد و مصلحت نیز در همین است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا